Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO, heeft het doel om een website zo hoog mogelijk in de Google resultaten te krijgen. Het is één van de fundamentele elementen van een online marketing strategie. Het algoritme van zoekmachines verandert voortdurend waardoor de succesvolle strategie van vandaag volgende maand alweer verouderd kan zijn. Het is belangrijk om continu op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachines. Slender Marketing is zich op ieder moment bewust van wat er door de zoekmachines gevraagd wordt om een hoge positie in de zoekresultaten te behalen. Deze kennis wordt niet alleen gebruikt om de eigen websites hoger te laten scoren maar ook die van klanten. Slender Marketing speelt op de ontwikkelingen in met een aangepaste strategie op het gebied van link building, interne linkverwijzingen, website content en zoekwoorden.

Voldoet de website aan de zoekmachine richtlijnen?

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie zijn de richtlijnen van de zoekmachines. Deze richtlijnen worden niet vaak aangepast terwijl de zoekmachines continu veranderingen doorvoeren. Het is hierdoor niet voldoende om alleen rekening te houden met de richtlijnen. Een update van het algoritme kan destructief zijn als er niet op tijd gereageerd wordt. Door regelmatig te controleren of de website voldoet aan de richtlijnen en nieuwe ontwikkeling kan voorkomen worden dat de website sterk in de zoekmachine resultaten daalt.

Waarom is zoekmachine optimalisatie nodig?

Een website is pas effectief als er bezoekers zijn. Deze bezoekers kunnen door middel van verschillende kanalen aangetrokken worden waarvan zoekmachines het belangrijkste kanaal zijn. Een hoge positie in de organische zoekresultaten (de linkerzijde) is de beste manier om bezoekers naar een website te leiden terwijl de kosten laag zijn. Er wordt namelijk niet per klik betaalt in de organische zoekresultaten zoals wel het geval is bij zoekmachine adverteren (boven- en rechterzijde). Hoge posities in de zoekmachines vragen vaak om een optimalisatie van de website. Dit is een combinatie van de strategie voor de content van de website, de techniek van de website maar ook een strategie die erop gericht is om de website populair te maken op het internet. Zoekmachine optimalisatie betekent op de lange termijn niet alleen lagere kosten voor het trekken van bezoekers maar ook meer online naamsbekendheid.

Linkbuilding

Eén van de belangrijkste factoren voor hoge posities in een zoekmachine is nog altijd de inkomende links. Dit zijn verwijzing naar de eigen website vanaf andere websites. Het algoritme van zoekmachines is hier van oorsprong op gebaseerd. Het gaat niet alleen om het aantal inkomende links maar ook om de kwaliteit. Dit valt onder een linkbuilding strategie waarbij het doel is om andere websites naar de eigen website te laten verwijzen. De linkbuilding strategie bepaalt voor een groot deel het succes van zoekmachine optimalisatie.

Content

Kwaliteitscontent wordt door iedere zoekmachine gewaardeerd. Het is één van de factoren die bepalen hoe hoog een website in een zoekmachine scoort. De kwaliteit van de content en de relevantie aan een zoekwoord zorgt ervoor dat een pagina gevonden wordt in een zoekmachine. Dit gaat verder dan het vemelden van een aantal zoekwoorden op een pagina. De gehele content op een pagina wordt beoordeeld door de zoekmachines om de relevantie te bepalen. De content speelt ook een belangrijke rol in het verkrijgen van verwijzingen van andere websites.

Techniek

Een hiërarchische structuur is nodig zodat zoekmachines de website op de juiste manier kunnen indexeren. Het blijft niet alleen bij de structuur. Een zoekmachine leest de code van een website waardoor men meer gegevens tegenkomt dan een normale bezoeker. Dit geeft extra mogelijkheden om het fout te doen maar ook mogelijkheden om meer informatie te verschaffen zodat de zoekmachine de pagina beter begrijpt. De techniek heeft ook een directe invloed op de prestaties en laadtijd van een website welke beiden variabelen zijn van het algoritme van zoekmachines.