Linkbuilding

Een hoge positie in de zoekmachines behalen op competitieve zoekwoorden is een moeilijke maar haalbare taak. De belangrijkste factor in het verhogen van de posities is linkbuilding; het genereren van inkomende links naar een specifieke website. In de beginjaren van zoekmachines ging het alleen maar om het aantal inkomende links maar sinds het PageRank algoritme van Google gaat het ook om de kwaliteit van elke individuele link. Er kan veel mis gaan bij het genereren van inkomende links waardoor het van belang is dat het door een ervaren specialist gedaan wordt. Als linkbuilding op de verkeerde manier gedaan wordt dan kunnen de positief in zoekmachines sterk verlaagd worden en kan de website zelfs uit de index verdwijnen.

Welke strategie?

Er zijn veel factoren die bijdragen aan een linkbuilding strategie. Bij het bepalen van de strategie wordt uitgegaan van de huidige situatie en hoe dit verbeterd kan worden. De strategie richt zich altijd op continuïteit en een waarde toevoeging aan de online zichtbaarheid van de website. Aangezien iedere website een andere doelstelling heeft is er geen standaard linkbuilding strategie. Deze strategie verschilt per website en is afhankelijk van meerdere factoren. Over het algemeen geldt dat hoe meer risico er genomen wordt om hogere posities te verkrijgen hoe groter het risico op een verlaging van de posities. Bij het bepalen van de strategie wordt altijd rekening gehouden met dit eventuele risico.

Waarom is linkbuilding nodig?

Een goede website met uitstekende content is vaak niet genoeg om hoge posities te krijgen. Het volume en de kwaliteit van de inkomende links is cruciaal om dit voor elkaar te krijgen. Een inkomende link wordt gezien als een stem voor de website. Meer stemmen voor de website vertelt de zoekmachine dat de website populair is. Als veel websites een link verwijzing geplaatst hebben naar de website dan is dit voor de zoekmachine een teken dat het om een website met autoriteit op het onderwerp gaat. Een linkbuilding strategie is per website anders. Er zijn verschillende technieken en methodes die gebruikt kunnen worden voor linkbuilding.

Hoe gaan we te werk?

Het proces begint met het identificeren van de behoefte. Elk bedrijf heeft een andere achtergrond met verschillende producten en diensten. Er wordt aandacht besteed aan de huidige situatie maar ook aan de toekomst en de richting waar het bedrijf heen wil. Dit wordt gebruikt om de verwachtingen aan te geven van de strategie die gebruikt wordt.

1. Onderzoek

  • Onderzoek website
  • Huidige linkprofiel analyseren
  • Zoekwoord onderzoek
  • Concurrentie onderzoek
  • Huidige posities analyseren
  • Vaststellen behoefte

2. Voorstel

  • Aantal uren linkbuilding per maand
  • Onderdelen linkbuilding vaststellen
  • Belangrijkste zoekwoorden vaststellen
  • Doelstellingen formuleren

3. Uitvoering

  • Gerelateerde websites zoeken
  • Linkverwijzingen verkrijgen
  • Monitoren vorderingen

4. Rapportage

  • Maandelijkse rapportage bezoekers (optioneel)
  • Maandelijkse rapportage zoekwoordposities